Köpvillkor

1. Allmän information

Vår onlineportal ägs av aktiebolaget

CCL Label A/S
Nyager 11
2605 Brøndby, Danmark
reg.nr. 15512415

Aktiebolaget CCL Label A/S tecknas av styrelsens ordförande tillsammans med en chef eller av hela styrelsen.

Vår onlineportal drivs av och har sin verksamhetsadress på:

Avery Nordic
Theilgaards Allé 4
4600 Køge, Danmark
SE-Nummer 33488580

Vid frågor, invändningar eller liknande kan du kontakta Avery Nordic på telefonnummer: 0721 – 869 869 samtliga vardagar mellan 8:30–15:00 eller via e-postadress: nordic@avery.com.

På vardagar besvaras e-post inom 24 timmar.

Följande villkor reglerar avtalsförhållandet mellan dig och Avery Nordic, Theilgaards Allé 4, 4600 Køge vid beställning av produkter via vår onlineportal.

Om det hänvisas till ”vi”, ”oss” eller ”vår” nedan hänvisar detta alltid till Avery Nordic. Om det hänvisas till ”du”, ”dig” eller ”din” hänvisar detta alltid till köparen i våra onlineportaler.

 

2. Produktutbud i våra onlineportaler

I våra onlineportaler kan du köpa fyra olika produkter och varje sortiment har en köpmodul. Produktutbudet/köpmodulen är:

  1. Köp etiketter och andra Avery produkter i färdiga paket på https://www.avery.se/avery-produkter/etiketter/produkter-i-fardiga-forpackningar
     
  2. Köp av etiketter i ett ark utan utskrift i etikettshoppen på www.avery.se/avery-produkter/etiketter/etikettshop
     
  3. Köp av etiketter, där vi skriver ut dina etiketter i vår PrintService på www.avery.se/printservice
     
  4. Köp av METO pris- och datummärkningspistoler och tillbehör samt METO/Turn-O-Matic kösystem i färdiga förpackningar på https://shop.avery.se/ 

 

Viktiga egenskaper i varje produktsortiment

Nedan beskrivs de fyra produktvalen och deras övergripande egenskaper.

  1. Köp av etiketter och övriga Avery produkter i standardiserade förpackningar:
    Etiketter och andra produkter köps i färdiga paket på https://www.avery.se/.  I Avery Nordics webbshop kan du köpa vårt sortiment som är etiketter, klistermärken, kortprodukter, prispistoler och andra butiksinredningslösningar i standardiserade paket. Du kan läsa mer om varje standardiserad produkt, produktens viktigaste funktioner och beställa på https://shop.avery.se/
  2. Köp etiketter i enskilda ark utan utskrift i vår etikettshop
    I vår etikettshop, www.avery.se/avery-produkter/etiketter/etikettshop, kan du beställa utstansade etiketter utan utskrift i exakt den form, det material och det antal du vill ha. Det innebär att du kan sätta ihop din beställning precis som du vill.

    Vi erbjuder ett omfattande produktsortiment med över 4 000 kombinationer, där du i din beställning kombinerar etikettens form/utstansning med etikettens material samt exakt det antal etiketter som du vill beställa. Etikettens form/utstansning är etikettens utseende, exempelvis runda, fyrkantiga, fyrkantiga, hjärtformade eller blomformade etiketter. Hela urvalet hittar du med den här länken: www.avery.se/avery-produkter/etiketter/etiketter-efter-form.
    Etikettens material beskriver etikettens material, exempelvis väderbeständigt, färgat, vitt, ultravidhäftande. Hela materialurvalet och alla materialegenskaper hittar du här: www.avery.se/avery-produkter/etiketter/etiketter-efter-material.

    Om du vill köpa etiketter i enskilda ark utan utskrift följer du den här länken: www.avery.se/avery-produkter/etiketter/etikettshop, som steg för steg guidar dig genom onlinebeställnings- och köpprocessen. Vi skickar ordern till dig och du designar och skriver själv ut dina köpta etiketter. Då erbjuder vi vår kostnadsfria programvara online som innehåller alla etikettformar/utstansningar samt text och grafikfunktioner. Du får din programvarukod i samband med leveransen av dina beställda etikettark.

    Etikettarken är framtagna för utskrift i vanliga kontorsskrivare. Du kan bestämma i beställningsprocessen vilka skrivare som materialet passar till.
     

  3. Inköp av etiketter i vår interna PrintService
    I vår PrintService, https://www.avery.se/printservice, skriver vi ut dina etiketter åt dig. Det vill säga att du fritt kan sammanställa din beställning av ark, enskilt utskurna etiketter och tryckta etiketter levererade på rulle, designa dina etiketter i vår online-mjukvara och avsluta med att låta oss skriva ut dina etiketter åt dig.

    Vi erbjuder ett omfattande produktsortiment med många kombinationer där du i din beställning kombinerar etikettens form/utstansning med etikettens material samt exakt det antal etiketter du vill beställa samt din egen design.

    Vill du använda vår utskriftstjänst, där vi skriver ut etiketterna, följer du den här länken: www.avery.se/printservice, som steg för steg guidar dig genom onlinebeställnings-, design- och köpprocessen. Vi skickar ordern till dig när vi har skrivit ut etiketterna. Du behöver vår design- och utskriftsprogramvara online för att designa dina etiketter.

    När du använder programvaran kan du skapa din design ”helt från grunden” eller ladda upp din egen grafik, exempelvis foton, logotyper, grafiska filer till vår programvara. I programvaran ställer vi till förfogande designmoduler med text, teckensnitt, grafik, former/färger och många andra grafiska funktioner.

    Du kan använda alla dessa funktioner och programvarans avgiftsfritt. För att kunna använda, ladda upp och redigera din design måste du se till att en uppdaterad webbläsare är installerad på din Windows- eller Macintosh-dator. Den senaste versionen av Mozilla Firefox eller Google Chrome krävs för optimal användning av vår plattform.

    Du är ensam ansvarig för designen på dina etiketter, alltså det vi skriver ut åt dig. Därför uppmanar vi dig att noggrant kontrollera alla mallar och orderinformation innan du gör din beställning. Vi korrekturläser inte eller på annat sätt granskar din design, men genom designproceduren kommer du via skrivartips och dialogrutor att guidas med goda råd.

    Vi rekommenderar också att du läser igenom avsnittet med vanliga frågor och svar (FAQ) som innehåller praktiska tips. Vanliga frågor och svar hittar du här: www.avery.se/kundtjanst/faq/avery-printservice-faq

    Vi återger färgerna i din designfil så exakt som möjligt, men vi kan inte garantera att resultatet i färg och densitet kommer att vara exakt detsamma som originalet. RGB-färger som ingår i din design konverteras av oss CMYK-färger som är standard i alla utskrifter. RGB-färger är datoranimerade färger.  Detta kan resultera i små färgavvikelser i förhållande till mallen. Observera också att kalibreringen av din skärm påverkar färgerna på din skärm.

    Du har dock inte tillåtelse att använda grafik och liknande för andra ändamål, exempelvis vid kopiering, distribution, uppladdning, nerladdning eller bearbetning av skyddade grafik och produkter som tillhandahålls av oss.

    Du är ensam ansvarig för innehållet i den grafik och det som vi ska skriva ut åt dig. Det innebär att du är skyldig att hålla oss, våra dotterbolag och våra anställda skadeslösa från anspråk från tredje part, särskilt när det gäller anspråk på grund av upphovsrättsintrång, designpatenträttigheter, varumärkesrättigheter och/eller personliga rättigheter som uppstår vid uppladdning och verkställande av din beställning. Du måste vara medveten om att sådana inte nödvändigtvis måste innehålla ett äganderättsligt meddelande för att skyddas av lagen.

    Det är således bara ditt ansvar att se till att innehållet i de överförda filerna vid beställning inte strider mot strafflagstiftningen, exempelvis reglerna om bland annat distribution av barnpornografi. Om vi får kännedom om överträdelser av detta kommer vi omedelbart att kontakta ansvariga brottsbekämpande myndigheter.

    Vi kontrollerar inte den juridiska överensstämmelsen för de material som laddas upp till dig, men vi förbehåller oss rätten att inte genomföra din beställning om det finns misstanke om ett brott mot tredje parts rättigheter eller ett brott mot pliktlagen.
     

  4. Köp av METO pris- och datummärkare och tillbehör samt METO/Turn-O-Matic kösystem i standardiserade förpackningar: 
    METO varor köps på https://shop.avery.se/. På Avery Nordics METO-webbshop kan du köpa vårt METO sortiment, som inkluderar pris- och datummärkare och tillhörande prislappar och bläckrullar. Du kan också köpa METO förseglingsetiketter samt Turn-O-Matic kösystem i standardiserade förpackningar. Du kan läsa mer om varje standardiserad produkt, dess huvudsakliga funktioner och beställa på https://shop.avery.se/. 

 

3. Information om betalning, leverans, ångerrätt, reklamationsrätt, personuppgiftspolicy och klagomålsförfarande

För köp av METO pris- och datummärkare och tillbehör samt METO/Turn-O-Matic kösystem i standardiserade förpackningar på https://shop.avery.se/ gäller: När du handlar i vår METO-webbshop gäller de köpvillkor som du hittar på denna länk: https://shop.avery.se/kopvillkor. vi samarbetar med Klarna, vilket är din garanti för säker online-handel.

För köp av etiketter och övriga Avery produkter i standardiserade förpackningar på https://www.avery.se/, köp av etiketter i enskilda ark utan tryck på https://www.avery.dk/avery-produkter/etiketter/etiketshop och köp av etiketter på ark, enskilt utskurna eller på rulle, där vi skriver ut dina etiketter i vår PrintService på https://www.avery.dk/printservice, gäller de nedan beskrivna villkoren.

Dessutom ska det upplysas att köp av Avery-produkter i andra onlinebutiker inte omfattas av våra villkor. För en rad av våra standardiserade färdigprodukter på https://www.avery.dk hänvisar vi till köp i tredje parts onlinebutiker. Varje order som läggs hos dessa onlineleverantörer är inte underkastad våra villkor och vi hänvisar till tredje parts köpvillkor.

 

Betalning

När du köper etiketter i enskilda ark utan utskrift i vår etikettshop eller köper etiketter i enskilda ark med utskrift via vår interna PrintService kan du betala ditt köp med dessa betalkort:

Visa
Mastercard
Maestro
JCB

Det debiteras inga kortavgifter. Beloppet dras från ditt kort först när varan skickas ut.

Som privatperson kan du även betala via Klarna, ApplePay og GooglePay.

Företagskunder med organisationsnummer har möjlighet att betala via faktura. Fakturan skickas ut så snart ordern har behandlats. Betalningsfristen är 14 dagar från det att varorna skickas ut.

 

Leverans

Endast kunder med en svensk leveransadress, som köpet kan levereras till, kan handla hos os. Privata företag, offentliga företag och institutioner samt privatpersoner kan handla hos os. Endast kunder med organisationsnummer kan köpa på faktura med 14 dagars kredittid.

Alla köp levereras med kurirfirman UPS, United Parcel Service.

Alla sändningar tilldelas ett unikt trackingnummer, så att sändningen kan följas och spåras. Trackingnumret anges i samband med beställningsprocessen.
Köparen erbjuds leveransmöjligheter som väljs under beställningsprocessen:

  • UPS Hemleverans. Pris 79,00 SEK inkl. moms
  • UPS Företagsleverans. Pris 79,00 SEK inkl. moms

 

Vid köp för minst 1 000,00 SEK erbjuds fri frakt. Annars är fraktkostnaden 79,00 SEK per försändelse.

Vid beställningar av fler än 10 000 ark uppskattas leveranstiden dock till ca 10–12 vardagar.

Beställningar på Avery-etiketter och övriga Avery produkter i standardiserade förpackningar som tas emot före kl. 12.00 expedieras samma vardag. Beställningar som tas emot efter kl. 12.00 expedieras följande vardag.

Beställningar som görs på https://www.avery.se/avery-produkter/etiketter/etikettshop och https://www.avery.se/printservice expedieras så snart som möjligt, men beror på ordens karaktär. Du är alltid välkommen att kontakta Avery Nordics kundservice på tel. nr. 08-408 398 22, eller skicka ett mejl till [email protected] för att få aktuell information om din beställning.

 

 

Ångerrätt

Företagare har inte ångerrätt på köp i etikettshopen, https://www.avery.se/avery-produkter/etiketter/etikettshop, och i PrintService-portalen https://www.avery.se/printservice.
 
Privata kunder har inte ångerrätt i vår portal för utskrifter, https://www.avery.se/printservice. Se paragraf 18.2 punkt 3 i konsumentlagen som anger att reglerna kring ångerrätt inte omfattar leverans av varor som tillverkats enligt konsumentens specifikationer eller som har fått en tydlig personlig prägel.

Privata kunder har däremot, se konsumentlagen, 14 dagars ångerrätt på köp i etikettshoppen, https://www.avery.se/avery-produkter/etiketter/etikettshop.För privata kunder gäller att ångerrätten löper ut 14 dagar efter den dag du mottagit din beställning och har den i fysisk besittning.

Om du vill ångra ditt köp skall du meddela Avery Nordic detta inom 14 dagar från att du mottagit ditt köp. Meddelande ges genom att kontakta Avery Nordics kundtjänst på tel.nr 08-408 398 22, skicka ett mejl till [email protected] eller genom att fylla i och skicka in en ångerblankett.

I ditt meddelande skall du göra oss tydligt uppmärksamma på att du önskar utnyttja din ångerrätt.

Du kan inte ångra ditt köp genom att vägra att ta emot varan utan att samtidigt ge oss tydligt meddelande om detta.

Vid köp av etiketter och övriga Avery produkter i standardiserade förpackningar på https://www.avery.se har du som konsument och vid företagsköp 14 dagars ångerrätt när du handlar hos oss.

Retur av ångrat köp

Din order ska skickas i retur till oss utan onödigt dröjsmål och senast 14 dagar efter att du meddelat oss att du vill ångra ditt köp. Du står för de direkta kostnaderna i förbindelse med varans returförsändelse.

Avsaknad av originalförpackning kan utgöra värdeminskning, så för att säkerställa att alla pengar återbetalas vid returen rekommenderar vi att varan returneras i sin originalförpackning. 

Kostnaden för returen varierar beroende på paketets vikt och vald fraktmetod.

 

Varans skick när du skickar den i retur
Du ansvarar för eventuell minskning av varans värde som beror på annan hantering av varan än vad som är nödvändigt för att bestämma varans art, egenskaper och funktion. Varan ska returneras i hel och säljbar förpackning.

 

Återbetalning av köpbeloppet
Om du ångrar ditt köp återbetalar vi det belopp du har betalat till oss. Vid eventuell värdeminskning som du ansvarar för dras denna från köpbeloppet. Vi återbetalar dock inte fraktkostnaden.

Om du utnyttjar din ångerrätt återbetalar vi dig hela beloppet vi har mottagit från dig. Vi återbetalar dock inte leveranskostnaden. Vi genomför återbetalningen med samma betalningsmetod som du använde vid den ursprungliga betalningen, såvida du inte uttryckligen önskat något annat.

Vi kan hålla inne återbetalningen till dess att vi har mottagit varan i retur, så länge du inte innan dess uppvisat dokumentation på att du har returnerat den.

Om du ångrar ditt köp ska varan skickas till:
Avery Nordic,
Theilgaards Allé 4, 4600 Køge, Danmark

Du kan även ånga köpet genom att tydligt meddela och efter överenskommelse lämna varan personligen på ovanstående adress.

Vi tar inte emot paket utan leverans eller paket som skickas mot efterkrav.

 

Reklamationsrätt

Köp omfattas av bestämmelserna i Köplagen.

När du handlar hos oss som konsument har du 36 månaders reklamationsrätt. Detta innebär att du endera kan få varan reparerad, utbytt, få pengarna tillbaka eller reducering av priset, allt beroende på den aktuella situationen. Kravet är att reklamationen är

berättigad och att bristen inte uppkommit till följd av felaktig användning av produkten eller agerande som orsakat skadan.

När du handlar hos oss som företagskund har du 12 månaders reklamationsrätt. Detta innebär att du endera kan få varan reparerad, utbytt, få pengarna tillbaka eller reducering av priset, allt beroende på den aktuella situationen. Kravet är att reklamationen är berättigad och att bristen inte uppkommit till följd av felaktig användning av produkten eller agerande som orsakat skadan.

Vid köp av både privatpersoner och företagskunder gäller att du ska reklamera inom ”rimlig tid” efter att du upptäckt varans fel. Om du reklamerar inom två månader efter att problemet upptäckts anses reklamationen vara utförd i rätt tid.

Om reklamationen godkänns återbetalar vi dina rimliga fraktkostnader, dvs. att varorna returneras till Avery Nordic med en standardleverans med valfri fraktfirma.

Expressleverans återbetalas ej, om inte något annat har avtalats med Avery Nordic i förväg. Varan ska alltid skickas tillbaka i försvarligt emballage och kom ihåg att få ett kvitto på din försändelse, så att vi kan återbetala dig för fraktkostnaderna.

Om du vill göra en reklamation ska du kontakta oss på tfn: 08-408 398 22 eller skicka e-post till [email protected].

Varan skickas till:
Avery Nordic, Theilgaards Allé 4, 4600 Køge, Danmark

När varan returneras ska du beskriva problemet så detaljerat som möjligt och skicka med eventuellt utskrivna ark. Vi tar inte emot paket utan leverans eller paket som skickas mot efterkrav.

 

Personuppgiftspolicy

Innan du kan sluta avtal med oss behöver vi få följande uppgifter av dig:

Namn, adress, telefonnummer och e-postadress.

För företagskunder krävs även företagsnamn och organisationsnummer vid önskemål om betalning via faktura.

Vi registrerar och lämnar vidare dina uppgifter för att kunna leverera varorna till dig. Vi lämnar uppgifterna till
antingen transportföretaget UPS, United Parcel Service, i enlighet med punkten Betalning och Leverans.

Personuppgifterna registreras hos CCL Label A/S och lagras i fem år. Därefter raderas informationen.

Utöver detta samarbetar vi med företag som lagrar och behandlar data. Företagen behandlar uppgifterna uteslutande för vår räkning och får inte använda dem för egna ändamål. Vi samarbetar endast med databehandlare i EU eller i länder som kan ge tillräckligt skydd för din information.

Den dataansvarige på www.avery.se är CCL Label A/S.

Du har rätt att få information om vilka av dina uppgifter vi behandlar.

Om du menar att uppgifterna är felaktiga har du rätt att få dem ändrade. I vissa fall är vi skyldiga att radera dina personuppgifter om du ber om det. Det gäller t.ex. om dina uppgifter inte längre är nödvändiga för det syfte vi skulle använda dem i.

Du kan även kontakta oss om du anser att dina personuppgifter behandlas i strid mot lagen. Du kan skriva till oss på:
[email protected]

Det är viktigt för oss att skydda och hantera dina uppgifter i enlighet med tillämpliga regler. Om du vill kan du läsa vår uppdaterade policy för hantering av personuppgifter här, som är upprättad i enlighet med Art. 13 GDPR General Data Protection Regulation

 

Klagorätt

Om du har klagomål rörande ditt köp ska du vända dig till Avery Nordics kundservice på tfn: 08-408 398 22 eller e-postadress: [email protected]

Om vi inte lyckas hitta en lösning kan du skicka ett klagomål till EU-kommissionens webbportal för klagomål: http://ec.europa.eu/odr

 

Handelsvillkoren uppdaterades senast 18.06.2024 (AMR)