Mer än 80 år med Avery

En bra idé har revolutionerat en global industri

Avery har sitt ursprung i att det förr i tiden inte fanns några självhäftande etiketter – man var antingen tvungen att själv applicera limmet eller fukta baksidan med vatten för att aktivera det. År 1935 ändrade R. Stanton ”Stan” Avery (som ses på bilden) på detta, när hans vision om en lätt och enkel självhäftande etikett kom på marknaden genom en kommersiell introduktion av Kum-Kleen Adhesive Products – och den första moderna etiketten såg dagens ljus. Stan Avery grundade företaget i södra Kalifornien, USA.

Stan-Avery-1935
Avery Klum Kleen display

Hur det började

Stan Avery valde Kum-Kleen Products som det ursprungliga namnet för sin verksamhet för att marknadsföra självhäftande etiketter som kunde tas bort helt utan att lämna några märken.

När kunderna frågade om de kunde få sina namn på etiketterna började han trycka dem med en handdriven tryckpress. I början bestod etikettens framsida bara av vanligt, vitt papper.

Idag kan etikettens framsida vara tillverkad i exempelvis tyg, plast eller metallfilm, och vara dekorerad med designer och bilder i klara färger. Senare ändrades företagets namn till Avery Adhesives.

Den 21 september 1946 blev Avery Adhesives (ett samarbete mellan Stan och Dorothy Avery) Avery Adhesives Label Corporation och omfattade tre typer av verksamheter: återförsäljning, industriell tillverkning och konvertering.

Etiketterna i kategorin för återförsäljning såldes till kunderna via 1200 detaljhandelsbutiker, främst bokhandlare, och via 300 grossister och distributörer. Etiketterna var i allmänhet utan tryck och packades i små mappar, foliepåsar eller dispenserlådor. Detta är den typ av Avery-etikett och emballageform som fortfarande används i stor utsträckning.

Avery production 1964 Cumbernauld Scotland

Internationell expansion

Stan tyckte det var opraktiskt att sitta i södra Kalifornien och därifrån framställa och trycka etiketter till kunder i hela världen. För att säkerställa fortsatt tillväxt behövde Avery etablera separata operativa avdelningar runt om i världen.

Med denna insikt började franchiseprogrammet för utländska etikettillverkare att växa, och en särskild avdelning inrättades för leverans av basmaterial till andra tillverkares framställning av självhäftande etiketter.

Avery packning 1997

Etablering och tillväxt på den nordiska marknaden

Under 70-, 80- och 90-talen etablerade Avery-varumärket sig på den nordiska marknaden under olika koncernägarskap.

År 1975 öppnade R. Anker Jørgensens etikettfabrik i Nykøbing Falster, som senare köptes upp av Avery Dennison-koncernen, och fabriken i Nykøbing F. blev det nordiska huvudkontoret för produktion, försäljning och marknadsföring av etiketter till handskrift, användning i handapplikatorer, kopiatorer och datorer.

En av företagets mest sålda produktkategorier, Avery Laser Labels, lanserades 1987.

Avery Zweckform office

Ytterligare expansion i Europa

I början av 1999 ingick Avery Dennison ett joint venture med Zweckform Buro-Produkte.

Zweckform var ledande på den tyska marknaden för formulärböcker och etiketter. Det nya företaget skulle möjliggöra expansionen av Avery-varumärket i Central- och Östeuropa, och säkerställa den fortsatta tillväxten för Zweckform i andra länder, medan den nya organisationens tekniska utveckling och produktutvecklingsanläggningar främjades.

CCL logo

CCL köper upp Avery-varumärket

I juli 2013 köptes Avery Office Products upp av CCL Industries.

CCL är världens största etikettföretag och levererar innovativa lösningar till världens marknader för produkter inom personlig vård, mat och dryck, hälsovård och medicinska specialistområden, bilindustri, elektronik och sällanköpsvaror samt detaljhandel och kläder.

Företaget har tre andra huvudföretag utöver Avery:

  • CCL Label
  • CCL Container
  • Checkpoint

Med cirka 19.000 engagerade medarbetare driver CCL 150 supermoderna produktionsanläggningar i Nordamerika, Sydamerika, Europa, Asien, Australien och Afrika.

Med ägarbytet tog Averys framtidsvision form. Utöver kärnverksamheten kring kontorsprodukter används CCL-koncernens stora tekniska kapacitet och materialkunskap för att kontinuerligt lansera nya etikettprodukter för andra marknader och målgrupper.

Avery PCL3-etiketter på SRA3-ark för digitalt tryck Kvalitetsetiketter för professionellt tryck

Avery utvidgar utbudet

I november 2014 köpte Avery UK upp företaget PCL Label.

PCL är erkänt som branschledande på den brittiska marknaden för kommersiell tryckning av självhäftande ark och etiketter för digitaltryck. I över 20 år har de utvecklat ett stort utbud av produkter och tjänster i världsklass.

Alla material i PCL-serien kan skrivas ut både med konventionella metoder (t.ex. offsettryck och screentryck) och digitalt med ”hot fusing”-laserteknik. Därtill kommer möjligheterna med PLC3-serien, som skrivs ut med HP Indigo-pressar.

Alla PCL-material är utformade för att hantera olika tryckprocesser, till exempel förtryck av fast information med offsettryck, och efterföljande övertryck av variabla data med digitala metoder.

Avery Nordic kontor Køge Danmark

Avery Nordic

Avery Nordic har idag sitt huvudkontor i Køge, och omfattar försäljning och marknadsföring i de nordiska länderna av företagets serier av etiketter för alla ändamål.

Avery Nordics kärnverksamhet är utstansade etiketter och visitkort på A4-ark för utskrift i laser-, färg- och bläckstråleskrivare, samt ett stort urval av etiketter för handskrift.

Dessutom erbjuder Avery Nordic innovativa lösningar inom etiketter och kortprodukter, däribland gratisprogramvaran Design & Print med hundratals mallar – så att du enkelt och snabbt kan anpassa, designa och skriva ut adressetiketter, visitkort, skyltar, namnskyltar och mycket annat både online, offline och från appar.

Avery - Ledande inom programvarustyrda digitala utskriftslösningar

Ledande inom programvarustyrda digitala utskriftslösningar

Idag är Avery världsledande leverantör inom programvarustyrda digitala utskriftslösningar för miljontals små företag och konsumenter, och står för organisering av material på kontor, skolor och i hem.

Vi visar vägen när det gäller innovativa teknologier och produktlösningar för tryckbara medier, och vårt varumärke är det mest erkända i branschen.

Företaget erbjuder nästan 1.000 produkter i Norden till både företagskunder och privatpersoner på kontoret och i hemmet.